assalamualaikum


Tuesday, July 31, 2012

Hikmah di sebalik Ujian


Assalamualaikum wbt…

Musim assignment dah tibe!!! Jom kawan2, kita pulun habis-habisan!! Huhuhuhu..harap2nye mcm tulah…

Dah lame x update entry. Especially dalam bln Ramadhan ni. Banyak perkara yang berlaku yang menguji kesabaran dan keimanan.

Ada kala hal yang kecil pun blh menyebabkan kita melenting. Itulah hebatnya hikmah Ramadhan, Allah mentarbiyah hati kita yg selama ni sgt leka dgn didikan duniawi. Jadi, bulan puasa ni Allah bagi bonus pada kita dgn mcm2 ujian yg mampu mendidik fizikal dan rohani. Subhanallah…(^_^)

Jadi, sebelum amarah kita naik ke kepala, brtenang dahulu dan fikir sedalam-dalamnya. Jangan sampai kita menyesal dgn keterlanjuran kata mahupun perbuatan. Semoga Allah memudahkan urusan kita dalam peningkatan amalan di samping mengekang nafsu yang sentiasa hidup dalam diri.

In sya’ Allah…

Sekian…wassalam
Uhibbukum fillah

Sunday, July 22, 2012

Ramadhanul Kareem 2


Assalamualaikum wbt…

Alhamdulillah, 1st day of Ramadhan kali ini dapat bersama-sama dgn keluarga di kampung… dapat tolong mak sediakn juadah berbuka puasa… nikmat sekali rasanya…

Hari ni, saya sudah pun kembali ke medan perjuangan, IPG KTHO…

Semoga perjuangan dalam menuntut ilmu mendapat keberkatan dr Allah Ta’ala...lebih2 lagi di bulan Ramadhan yang menyimpan banyak hikmah tersembunyi… in sya’ Allah… ameen

Buat teman2, mari kita berusaha merebut kemanisan hikmah dan fadhilat di bulan Ramadhan penuh barakah ini… semoga Allah mengampuni dosa-dosa yang sentiasa membelenggu diri kita tiap masa dan ketika…ameen

Sekian…wassalam
Uhibbukum fillah

Friday, July 20, 2012

Ramadhanul Kareem


Assalamualaikum wbt…

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah… Ramadhan datang lagi!!! (^_^)

Terima kasih Ya Allah kerana memberikan saya nikmat yang besar ini…

Para Iblis dan konco2 nya jugak sudah digari supaya seluruh umat Islam dapat beribadah sebaik-baiknya kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala…

Masha’ Allah… mulianya kita di sisi-Nya… terasa malu kerana sering leka dalam menggunakan masa di dunia…

Semoga ibadah puasa khususnya dan ibadah2 yang lain dapat dilaksanakan dengan penghambaan sepenuhnya yang lahir dari hati yang tulus dan ikhlas…

Ya Allah…terimalah ibadah kami sepanjang Ramadhan ini
dan sepanjang hidup kami…
Ameen

Ramadhanul Kareem..
Sekian… wassalam
Uhibbukum fillah

Tuesday, July 17, 2012

Di mana kekuatan??!!!


Assalamualaikum wbt…

Duhai mata…
Mengapa terlalu cepat memecahkan empangan…

Duhai hati…
Mengapa terlalu mudah terguris…

Duhai jiwa…
Mengapa terlalu lekas goyah…

Di mana kekuatan kamu semuaaaaa???!!!

tolonglah hadir ke dalam diri ini...

Saturday, July 14, 2012

Cepat-cepat Sedar~~~


Assalamualaikum wbt…

Alhamdulillah, sepanjang hr ini diisi dgn perkara yg bermanfaat. Sebelah pagi, sy menghadiri seminar kesedaran kanser. Sgt banyak ilmu yg diperolehi. Terima kasih kpd Exco Pendidikan Jawatankuasa Perwakilan Pelajar IPGKTHO yg menjemput sy dan rakan2 utk turut serta dalam seminar tersebut. Alhamdulillah…(^_^)

Mostly peserta wanita yg memenuhi balai ilmu. Huhuhu. Memang kebanyakannya berfokus pd masalah kaum wanita, tapi kaum lelaki pun sepatutnya ambil tahu akan perkara ni..
Kat bawah ni adalah antara perkara yang saya perolehi…jom kita kongsi sama2..(^_^)

v Nak tahu?

- kanser payudara adalah pembunuh pertama wanita di Malaysia (kanser servik pun dah sama    ranking dengan kanser payudara)

- kanser pangkal rahim di ranking ke-2

v Kanser payudara

- sel2 kanser(malignan) yg berkumpul dalam tisu2 payudara

- disebabkan oleh kumpulan sel2 tidak normal di sekitar kawasan payudara

1) Lobus- penghasilan susu
2) Duktus- susu dialirkan ke putting
3) Tisu lemak jarang berlaku

- antara tanda2 kanser payudara:

1) ketulan di sekitar kawasan payudara yg tidak rata
2) pembentukan lekukan di bawah kulit
3) warna kulit berubah menjadi oren
4) tekstur kulit menebal
5) putting semakin tertarik ke dalam
6) keluar darah atau cecair dari puting tanpa sebab

v Tahap2 kanser

 Peringkat 1: ketumbuhan sekitar 2 cm, belum merebak
 Peringkat 2: ketumbuhan masih sekitar 2 cm, telah mula merebak
 Peringkat 3: ketumbuhan sekitar 5 cm, merebak ke bahagian sepanjang tulang dada
 Peringkat 4: merebak ke bahagian tulang, paru2, hati dan otak

v Penyebab kanser payudara

 - genetik, sejarah keluarga
 - tidak pernah bersalin atau mengandungkan anak
 - mengambil pil perancang keluarga (Estrogen, Eksogenus)
 - mengambil alcohol berlebihan
 - makanan yang berkarsinogen (ikan bakar, satay (alamak….huhuhuhu))
 - MASALAH HAID (haaaaaa, majority wanita mengalami masalah ni..)

Sebenarnya banyak lagi maklumat yg saya dapat, tapi tunggu next entry untuk maklumat lanjut ye…(^_^)

Sebelum tu, sebelah petang pulak, sy dan rakan2 menziarah seorang pensyarah kami yang disahkan menghidap minor stroke…sedih hati bila tgk ustaz terbaring je…jalan pun kena berpapah…hmmmm

Semoga Allah mempermudahkan urusan beliau dan keluarga…dan semoga Allah memberikan kesembuhan kepada beliau…ameen…

Sekian..wassalam
Uhibbukum fillah 

Friday, July 06, 2012

Off to Skudai


Assalamualaikum wbt…

Off to Skudai    à    Konvensyen Fiqh
3 hari 2 malam

Doakan saya & rakan2 selamat pergi dan pulang!!!
Ameen…

Cik Buaya 1st GiveAway : Choose Your Prize

assalamualaikum wbt...

1st time jgk sy join GiveAway..please support me!hehe


nak tau maklumat lanjut?? klink picture di atas.(^_^) 

saya harap sy dapat kamera Lomo yang comel itu~~~


sekian..wassalam
uhibbukum fillah 

Thursday, July 05, 2012

PERHATIAN3!!!


Assalamualaikum wbt…

PERHATIANNNNN!!!!

terbesar sangat la pulak.huhuhuhu

cume nak cakap yang hari ni hari Khamis bersamaan dengan 7 Julai 2012, bersamaan jugak dengan 15 Sya’aban 1433H

means hari ni adalah Nisfu Sya’aban yang bermaksud pertengahan Sya’aban…

waaaaaa…maksudnye dah tak lame lagi Ramadhan akan menyambut ketibaan kita

Ya Allah..tak sabarnye rase nak menikmati segala macam hikmah yang Allah kurniakan pada hamba2-Nya yang taat beribadah…

Moga kita juga tergolong dalam kalangan tersebut..

Ameen...


Sekian…wassalam
Uhibbukum fillah

Monday, July 02, 2012

Dedikasi untuk AWAK...(^_^)


Assalamualaikum wbt…

Mengenalinya… menyedarkan saya bhwa saya juga spt org laen…gadis biasa…manusia biasa

Mengenalinya… menjadikan saya sering trtanya-tanya…apa yg sedang dia lakukan…sudah makankah dia… adakah semuanya baik2 shj hr ni

Mengenalinya…mencampakkan sy dlm satu ikatan dan hubungan…disulami dgn kisah2 dan cerita tersendiri

Mengenalinya…membuka mata saya bhw manusia tidak sempurna…kekhilafan adalah lumrah dalam kehidupan…tidak selalu bahagia..tidak juga selalu derita

Mengenalinya…meyakinkan saya bhw setiap masalah ada penyelesaiannya…setiap yg bertaubat akan ada laluan bagi-Nya…setiap yg kembali akan dipimpin oleh-Nya…

Mengenalinya…meletakkan sinar harapan dlm perjalanan meniti kehidupan mendatang…berdepan dgn pelbagai dugaan dan cabaran...sabar dan tabah mengiringi perjalanan

Semoga dengan mengenalinya…Allah mengurniakan hikmah yg terbaik buat kami…=)
Ameen…

Sekian…wassalam
Uhibbukum fillah

Tiada Pengganti...


Assalamualaikum wbt…

Saya dilahirkan dr rahim seorg ibu yang mulia…
Ketika di awal kelahiran, mak tidak tidur mlm demi menenangkan anak yg menangis tidak henti…

Mak  mengajar saya membaca Al-Quran…kadang2 suara mak tinggi, kadang2 cubitan hinggap di tangan atau kaki…air mata turut menemani sambil tersedu sedan membaca Kalam Allah…

Namun tangan itulah yg menyuapkan saya nasi, memandikan saya dan anak2nya yg lain…

Mak  mengajar saya bersolat…mak mengajar dengan garang…tetapi usahanya itu membuahkan hasil hingga ke hr ini…

Suatu masa sy berasa amat marah pd abah…tapi mak datang mengusap belakang badan saya dengan lembut..tiada sepatah kata yg keluar dr bibir saya…hanya tangisan ketenangan yg memenuhi jiwa…

Saya berasa gelisah dgn assignment2 yg menimbun, peperiksaan yg bakal menjelang…mak sentiasa mengingatkan supaya zikir selalu, doa banyak2…moga Allah tenangkan hati…

****************************
Abah sgt memanjakan saya…sewaktu kecil, abah membawa saya ke hulu ke hilir dngn menaiki motor…

Jika saya demam, abah selalu meletakkan saya dlm dukungannya…dan abah tetap membeli aiskrim yg saya gemari…

Baju sekolah saya abah yg jahitkan…sehinggalah sekolah menengah…
Buku2 teks pula…abah yg balutkan…

Tentang duit…abah x terlalu berkira dgn saya…abah kata yg penting belajar sungguh2…jgn risau nk keluarkan duit untuk makan…

Dua org insan yg sangat2 saya sayangi…takkan ada pengganti bagi mereka di dalam hati saya...Allah menganugerahkn mereka kpd sy dan adik-beradik yg lain…juga sebagai aki dan atok yg penyayang kpd cucu2 mereka…

Ya Allah…hamba memohon kepada-Mu...tempatkan mereka di antara syurga2-Mu…jauhkan mereka daripada azab kubur dan seksa api neraka…
Ameen Ya Rabb…

Sekian…wassalam
Uhibbukum fillah

Sunday, July 01, 2012

Aturan Allah Maha Sempurna...


Assalamualaikum wbt…

Rasenye baru je nk menikmati hujung minggu..tuptap2 sok dah hr Isnin semula…huhuhu…begitu jelas sekali tanda2 kiamat yg Allah perlihatkan kpd kita…masa sgt cepat berlalu…Ya Allah, saya harap saya masih ad peluang perbaiki diri...ameen

Ape agaknye yg nk dirapukan hr ni ye?? (ade ke perkataan dirapukan tu??huhuhu). rasenye mcm takde pape..hr2 berlalu dgn rutin yg biase…cume dalam kebiasaan tu, akal dan hati ni sering memikirkan perkara2 lain..tentang kawan2, family, kewangan, nk kawin, n msa depan..hmmmm..

Hakikatnya semua tu Allah da aturkan dgn rapi utk setiap dr kita…bila kita lahir ke dunia, tangan ape yg kite gunakan utk menulis, bagaimana kite bertemu dgn jodoh kite, akhir sekali nnt..bile kite akan kembali kpd-Nya…mane pon kite berada, kite tetap x blh lari dr aturan Allah yg Maha Sempurna…

Sejujurnya, sy sudah mempunyai si jantung hati, cume belum memiliki…dan fikiran semestinya tak lepas dr memikirkan tentang masa depan kami..mungkin org akan berkate, blaja blom habis, tapi da gatal nk kawin…tp btol ke sbb gatal??? Atau sebenarnya masenye sudah tiba..fikir2kan…

Semoga Allah merencanakan yg terbaik buat kami… doa daripada rakan2 jua yg kami harapkan…

Sekian..wassalam
Uhibbukum fillah
There was an error in this gadget