assalamualaikum


Sunday, September 30, 2012

Assalamualaikum wbt…

Sekian lama menyepikan diri..akhirnya muncul kembali…(^_^)
Bukan sengaja, tapi terpaksa. Terlalu banyak urusan dunia yang membelenggu. Cewah! Huhuhu.

Entry kali ni, saya nak mempersembahkan sesuatu untuk teman2 semua. Jeng3!!! Hahaha. Tak yah nak gempak sangat lah kan. =P

Saya sebenarnya memang minat sangat2 nak menghasilkan karya, terutamanya cerpen. (novel macam hebat sangat la kan). So, saya pun berusaha untuk menghasilkan sebuah cerpen yang tak seberapa. Huhuhuhu. Actually da berbulan-bulan. Saya dah post kat penulisan2u. lama sangat dah. Jadi, selamat membaca kepada semua pada entry yang sebelum ini. huhuhu

Klik sini. (^_^)

Sekian
Uhibbukum fillah
Wassalam

Saya Tunggu Awak


“Awak..tak boleh ke kita cepatkan pernikahan kita…?”

            Wafiyya memandang tunangnya lama, kemudiannya melemparkan pandangan ke arah dua ekor anak kucing yang sedang bermain berhampiran mereka. Sungguh, fikirannya saat ini hanya memikirkan perkara yang satu itu. Kedua-dua belah pihak telah bersetuju untuk melangsungkan walimah mereka selepas 6 bulan pertunangan. Tempoh 6 bulan itu sangat lama bagi Wafiyya. Wafiyya dan Saiful telah berkasih selama 6 tahun. Masakan hati perempuannya sanggup menunggu lagi untuk kesekian kalinya.

            Saiful menghembuskan nafas perlahan. Matanya yang kuyu cuba menebak perasaan buah hatinya ketika itu. Bukannya dia tidak mahu, bukan dia tidak memahami apa yang dirasakan oleh Wafiyya. Hakikatnya mereka berkongsi rasa yang sama. Resah, gelisah, rindu, sayang, gembira saling bertingkah. Namun, sebagai seorang lelaki yang bakal memikul tanggungjawab yang besar di kemudian hari, dia harus berfikiran matang dan rasional.

“Wafi…rumah kita berselang tiga buah rumah saje tau..kalau awak nak, tiap-tiap hari saya boleh jenguk awak. Awak pun tak ke mana-mana kan?” Saiful menguntum senyuman nakal, sengaja mengajak kekasih hatinya bergurau.
“Atau awak nak kurung saya dalam rumah ni..?Saya on je!! Bolehlah saya makan masakan awak tiap-tiap hari.hehehe.”

            Saiful semakin giat menyakat Wafiyya. Namun, Wafiyya membalasnya dengan jelingan tajam dengan wajah yang mencuka. Bukan ini masanya untuk bergurau, cik abang ooii!!! Gadis itu mengeluh lalu bangun dari duduknya. Dia berjalan perlahan-lahan menjauhi Saiful yang sedang duduk berjuntai kaki di teratak kecil di hadapan rumah Wafiyya. Setelah beberapa langkah, dia berhenti dan berdiri menghadap tunangnya sambil berpeluk tubuh.

“Awak, saya tak main-main lah…serius ni…lagi 3 bulan awak outstation ke Jepun…duduk kat sana pulak 2 bulan…tuptap tuptap awak balik sini kita terus nikah…dalam tempoh tu saya, keluarga awak dan keluarga saya saje yang bertungkus-lumus buat persiapan. Awak pulak sibuk dengan urusan kerja. Bukan saya nak merungut..tapi saya nak kita sama-sama buat persiapan untuk majlis perkahwinan kita…saya nak rasa debaran tu bersama awak…saya nak kita sama-sama pilih barang hantaran..cincin..baju..awak tak nak ke semua tu, Saiful?”

             Sekali lagi dia menghembuskan nafas berat. Puas hatinya dapat meluahkan apa yang terbuku. Matanya tidak lepas memandang tunangnya. Dia akui, Saiful memiliki raut wajah yang menyejukkan mata dan hati, selain memiliki hati yang luhur dan berbudi pekerti. Siapa yang tidak akan terpaut pada jejaka seperti itu, termasuklah Wafiyya sendiri, dan dia insan bertuah kerana berjaya memikat hati lelaki itu.

            Saiful menghadiahkan senyuman dari hatinya kepada Wafiyya. Sayang2, macam2 lah awak ni…Saiful bermonolog dalam hati.
“Wafi, awak tau kan saya kerja makan gaji…saya bukan bos besar kat syarikat tu..saya ni engineer cabuk je…bila saya dapat peluang macam ni, takkan saya nak sia2 kan saje? Bos saya letakkan harapan yang tinggi pada saya…dan ini amanah yang perlu saya pikul, sayang…bukan bermaksud saya ketepikan awak..tapi saya lakukan semua ni untuk masa depan kita jugak..awak faham kan keadaan saya sayang?” Saiful menentang sepasang mata Wafiyya penuh kasih. Harapannya agar Wafiyya dapat memahami keadaannya ketika ini.

            Wafiyya membalas renungan lelaki itu. Bukan dia tidak faham akan tugas tunangnya yang sentiasa memerlukan pengorbanan masa dan tenaga. Lelaki itu juga sedang berusaha membina kerjaya yang kukuh. Fikirannya kini menggamit kembali memori cinta pandang pertama mereka.
******************************************************************************
            Ketika itu, Wafiyya sedang membantu ibunya bercucuk tanam di tepi halaman rumah mereka. Kebetulan ketika itu, sebuah kereta mewah berwarna hitam berkilat berhenti di hadapan rumah mereka. Saiful keluar dari tempat duduk pemandu dengan bercermin mata hitam.  Dia melangkah ke arah anak-beranak itu dengan langkah yang cermat.

“ Assalamualaikum makcik..tumpang tanya boleh?” Saiful menegur ibu Wafiyya, Mak Milah. Sambil itu, matanya menyorot ke arah gadis manis bertudung litup di belakang ibunya. Nasib baik dia memakai kaca mata hitam, kalau tidak, mesti dia dituduh bermata keranjang.

“ Waalaikumussalam…ya encik, nak tanya apa?” Mak Milah berasa segan dengan tetamu yang tidak diundang itu. Sudahlah pakaian mereka sudah dikotori tanah dan berbau peluh, lelaki yang berada dihadapan mereka pula segak berkemeja dan berseluar slack. Wafiyya pula hanya menundukkan kepala.

“Eh..makcik, jgnlah berencik dengan saya...mak cik dah tak ingat kat Saiful lagi ke? Saiful anak Pak Sahak. Selang 3 buah rumah ni je..” Saiful menanggalkan kaca matanya, lalu menghadiahkan senyuman ikhlas kepada kedua beranak itu. Mak Milah cuba meneliti raut itu, mata tuanya dikecilkan bagi mendapatkan kepastian. Wafiyya di belakangnya sudah membeliakkan mata. Masakan dia lupa, anak teruna ketua kampung yang menjadi gilaan gadis-gadis. Malah, dia juga tidak terlepas dari memasang angan-angan itu.

“ Astaghfirullah…Saifull!!! Besaq dah hang na!!! mana la nak kenai, hang pi pakai spek mata hitam. Segak hang na!!! hang kerja apa la ni? Eh, maila naek. Paneh la tgh2 hari ni.mai2!! Wafi, hang pi masuk dapuq, jeghang ayaq. Hidang apa yang patut. Mai kita naek Saiful.” Mak Milah bersungguh-sungguh mengajak anak muda itu. Wafiyya pula hanya tersenyum kecil menyambut kata-kata ibunya, lalu melangkah menaiki tangga rumah mereka.

“Eh, makcik2…tak payahlah..saya singgah kejap je ni..kebetulan nampak makcik dengan… siapa nama tadi??” Saiful cuba memancing perhatian Wafiyya. Nampaknya ada hati yang telah tersangkut.

“ Haaa. Ni anak makcik yang kedua. Wafiyya. Hang tak kenai kot. Dia ni pon baru habih blajaq kt Selatan nu.” Wafiyya hanya mendengar kata-kata ibunya, tidak berniat untuk menyampuk. Dia hanya mengangguk sedikit sebagai tanda perkenalan kepada Saiful sedangkan dia telah mengenali jejaka itu sejak di bangku sekolah lagi.

“ooh..patutla macam tak pernah nampak..mmmm.oklah makcik, saya beransur dulu ye. Mak dengan ayah mesti risau kat anak diorang ni yang tak sampai2 lagi ni,” Saiful ketawa kecil dan disambut oleh Mak Milah. Wafiyya pula sekadar tersenyum sopan.
“Takpalah kalau lagu tu. Ada masa nanti hang singgah lagi na! Satgi makcik masak sedap2!!hehehe.”

“In  sya’ Allah…oklah makcik…Wafiyya...assalamualaikum..” Saiful menyalami tangan Mak Milah. Matanya kembali menyorot gadis manis itu. Kedua-duanya saling bertentang mata. Dalam hati ada taman lah jawabnya.
******************************************************************************
            Wafiyya tersengih sendiri mengingatkan peristiwa itu. Tidak disangka-sangka, dari mata turun ke hati. Kini, mereka telah sama-sama mengikat tali pertunangan, hanya menunggu masa untuk diijabkabulkan.
“Wafiyya?” Saiful melambai-lambaikan tangan di hadapan muka Wafiyya. Sempat lagi berangan sayang saya ni.

            Wafiyya tersentak. Pipinya merona merah. Namun, senyuman manis masih bergayut di bibir.
“Awak berangan eh? Hehehe. Kuat berangan jugak awak ni. Entah2, dulu pun awak selalu berangan tentang saya tak?” Saiful serkap jarang. Pipi Wafiyya kembali membahang. Tangan kirinya memulakan kerja mencari sasaran.  Saiful pula sudah mengorak langkah menjauhi gadis itu sambil ketawa galak.  Selama 6 tahun menyulam kasih, cubitan ketam batu si gadis sudah sebati dalam dirinya. 3 hari baru hilang kesan cubitan. Dahsyat betul penangan Wafiyya.

“Dahla sayang!! Penatlah tengah2 hari main kejar2..tu Mak Milah dah jenguk kat tingkap tu…huhuhu..kita berenti ek..”
            Mak Milah yang menjenguk di tingkap hanya mengulum senyum melihatkan kerenah merpati sejoli itu. Indahnya zaman muda-muda bercinta. Namun, batasan tetap perlu dijaga.

“ Siapa suruh awak menyakat saya? Kan dah kena. Wekkkkkkkkkkk!!Hehehe.” Wafiyya ketawa menampakkan barisan gigi yang cantik. Saiful pula menatap wajah kesayangannya itu. Dia akan merindui tawa dan rajuk gadis itu.
“Awak, yakin dan percaya pada saya ye..awak akan tunggu saya balik dan menikahi awak…saya akan mengambil alih tugas arwah ayah awak, Wafiyya…saya janji pada awak..in sya’ Allah.”

            Wafiyya terharu mendengar kata-kata Saiful. Terima kasih awak, awak jangan risau..saya sentiasa yakin dan percaya pada awak..saya akan tunggu awak balik..saya janji..saya sayang awak, Saiful..

“ Saya pon sayang awak jugak…jangan ingat saya tak tau apa yang ada dalam fikiran awak tu sayang..hehehe.” Saiful tersengih menayangkan giginya. Wafiyya pula menguntum senyuman malu.

“Saiful!! Wafiyya!! Sudah la tu. Hangpa tak nampak matahari atas kepala tu?? Sat lagi cayak dua2!! Mai naek makan!!”

            Mak Milah sudah mengeluarkan arahan. Tiada siapa yang boleh membantah. Saiful dan Wafiyya berpandangan sesama sendiri sambil ketawa geli hati. Mereka pun beriringan menapak masuk ke dalam rumah. Di dalam hati masing-masing berdoa agar saat-saat ini akan disusuli dengan seribu satu rahmat dari Ilahi.

P/S: nantikan sambungannya!! (^_^)

There was an error in this gadget